קיאק, קאנו – מה בעצם ההבדל?

בישראל לרב כמתכוונים לצאת לשייט קיאקים בצפון, לא ממש מבדילים בין שייט בקיאק לשייט בסירת קאנו. בשני המקרים מדובר בסירה קלה שניתן להשטה בנחלים או אגמים ובשניהם יש צורך בחתירה באמצעות משוט על מנת להתקדם עם זרימת הנהר. אך ישנם מספר הבדלים שכדאי להכירם לפני שמקבלים החלטה איזה חוויה אנו רוצים להשיג. ההבדלים בין שני סוגי כלי השייט אינם גדולים אך ע"מ לייצר את החופשה האופטימלית עבורכם ועבור משפחתכם, נעמוד על כמה הבדלים בין קיאק לסירת קאנו:

  • שייט קיאקים בצפון למרות ששני כלי השייט מיועדים לאטרקציות וספורט אתגרי הם מעט שונים האחד מהשני– סירת קאנו היא לרוב גדולה יותר, רחבה יותר ויציבה יותר מקיאק. היא מתאימה יותר לשייט משפחתי רגוע ויכולה להכיל מספר גדול יותר של אנשים אף ציוד נלווה בעת הצורך.

  • סירת הקיאק הוא סוג של "מכונית ספורט”. היא קלה יותר, צרה יותר וספורטיבית בהרבה. מתאימה בעיקר לשייט במים סוערים או בים פתוח. לרוב הקיאק מתאים לחותר יחיד או לשניים או במקרים של ספורט אולימפי יכול להכיל גם ארבעה ואף שמונה חותרים שיושבים אחד אחרי השני. למרות שבידי חותר מקצועי גם קאנו יוכל לעבור בקלות כל נחל גועש, תכונותיו העיקריות של הקאנו הן יציבות ומרחב, ואילו הקיאק מציע יותר זריזות ונוחות תמרון רבה יותר.

  • בשייט בסירת קאנו החותר בדרך כלל יושב על מושב נוח או כורע ברך על קרקעית הקאנו, ואילו בקיאק החותר יושב ממש על קרקעית הסירה עם רגלים מתוחות לפניו.

  • בשייט בקיאק החותר משתמש לרוב במשוט דו צדדי ומנווט את דרכו באמצעות חתירה מהירה בשתי צדדי המשוט. בשייט בסירת קאנו החותר משתמש לרוב במשוט חד צדדי ומעביר אותו מצד לצד בעת החתירה. קשה מאד להשתמש במשוט דו צדדי בעת שייט בסירת קאנו היות ומדובר בסירה רחבה הרבה יותר מקיאק. כמו כן בשל הישיבה הנמוכה של חותר הקיאק על קרקעית הסירה, הוא יתקשה פיזית לחתור למשוט חד צדדי.

  • בניגוד לסירת קאנו שמקורה בילידים באזור יערות הגשם והנהרות הגדולים של דרום אמריקה, הקיאק הוא פיתוח ספורטיבי של הקאנו וישנם סוגים רבים של קיאקים לפי סוג השייט והספורט שמעוניין החותר.

  • סירת קאנו בדרך כלל היא סירה פתוחה לגמרי בחלקה העליון וניתן לראות את פנים כלי השייט, ואילו הקיאק הוא לרוב סירה סגורה יותר ומקיפה את החותר. במקרים ספורטיביים במיוחד, החותרים לובשים מעין "חצאית” שהופכת את סירת הקיאק לאטומה לגמרי לכניסת מים מהחלק העליון.

הבדל בין משוט חד צדדי לדו צדדי

קיאקים בצפון הסיבה שחותרי קיאקים משתמשים במשוט דו צדדי היא לייצר מקסימום מהירות ותגובה מהירה בהתאם לזרימת הנהר. החלפת ידיים וכיוונים גוזלת זמן ומפריעה להשגת המהירות הנדרשת.

בקיאקים קלים וספורטיביים לחותר הקיאק אין זמן לנוח בין החתירות וכל "דחיפה" בצד אחד של הקיאק, מסיטה את הקיאק לכיוון השני ודורשת סוג של "תיקון" מיידי ע"י "דחיפה" נוספת בצד השני. הדבר אמנם מייצר מהירות רבה אך מאד מקשה על שייט במרחקים ארוכים.

סירת קאנו היא לרוב כבדה יותר ובעלת דפנות גבוהות יותר ומצריכה מהחותר התכופפות לכיוון המים ע"מ לייצר דחיפה של הסירה. השימוש במשוט חד צדדי בקאנו, מאפשרת יצירת "מנוף" באמצעות הידיים ומקלה על פעולת דחיפת המים לטובת התקדמות. כאמור, שייט בסירת קאנו מתאים יותר לנהרות רחבים עם זרימה איטית או לשייט באגמים רגועים


בישראל יש מעט ימים בהם הנחלים שלנו מלאי מים ומאפשרים שייט קיאקים אתגרי באמת, ואילו הקאנו יכול להתאים יותר לשייט בנהר הירדן הדרומי (מדרום לכינרת) או בימים רגועים של הים התיכון וים סוף.

שאלות נפוצות:

כן, רק חובה שיהיו קשורים ברצועה 

מים, כובע, סנדלים / נעלים סגורות.
קרם הגנה בימי הקיץ

משך השייט כ-שעה וחצי. שטים ללא מדריך הלוך וחזור לאותה נקודה
שייט רגוע.
למחירים לחצו כאן

פתח וואטסאפ צאט
רוצים עזרה?
היי
נוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן